top of page

מדוע ארגונים ממעטים לחגוג לעצמם יום הולדת?



קולינס ופוראס בספרם "built to last" מספרים לנו רבות על ההרגלים והמאפיינים של ארגונים מצליחים, כאלו שנבנו לנצח. מעניין כי אף אחד מהמאפיינים הבונים ארגונים מצליחים איננו- חגיגת יום הולדת לארגון.

סקר מהיר ובלתי מדעי לחלוטין בין חברי העובדים בארגונים, היועצים לארגונים והפוגשים ארגונים, העלה כי אף לא אחד מהם מכיר חגיגת יום הולדת שנתית, מתמידה ועקבית לארגון. חלקם הזכירו חגיגות של גיל "4" לארגון או "חגיגות המאה"- לאלו שהגיעו לגיל מרשים זה. אך אף לא אחד מכיר יום הולדת ארגוני כשיגרה.

תעלומה.

אנו חוגגים את הולדתנו, שמחים בימי הולדתם של קרובנו וחברנו, חוגגים יום הולדת למדינה, לקיבוץ, לנישואין ולעוד אירועים אישיים וציבוריים.

עובד נכנס לארגון ומיד הוא ברשימת "ימי ההולדת של חודש X" שהרי זהו אירוע חשוב שלא נרצה להחמיץ ולא נרצה להעציב את העובד על ידי התעלמות או מניעת שי מהארגון ליום הולדתו- שכן זהו אירוע חשוב שיש לתת לו תשומת לב.

אם כך- מדוע אין ימי הולדת לארגון?

אכן תעלומה. במיוחד מאחר שבארגונים רבים טוענים כבדרך שיגרה כי "אנחנו כמו משפחה" ובחלק נכבד מהמשפחות נוהגים לחגוג ימי הולדת פרטיים ולעיתים גם את יום ההולדת של המשפחה.

אולי התשובה תתבהר דרך בחינת אבני הדרך אותן מקפידים לציין ולחגוג בארגונים.

לדוגמא, כמה חגיגות המתקיימות בארגונים:

  • תכניות עבודה

  • פרידות והחלפת בעלי תפקידים

  • מאזן

  • exit

  • חגים

  • קבלת דרגות

  • עובד מצטיין

  • סיום קורסים ותכניות הכשרה

המשותף לכל טקסים אלו הוא היותם נקודות ציון דרך בחייו של הארגון וכי הם באים לתת ביטוי להכרתו של הארגון את חשיבות הנ"ל להישגי או רווחי הארגון. המשותף גם לכל טקסים אלו כי הם חוגגים את מה שקורה "כאן ועכשיו", כבאים להצהיר: "זוהי נקודת מעבר, ולאחריה- כבר ממש לא הכרחי להיזכר במה שהיה קודם לנקודת המעבר"

ויום הולדת? הוא עוסק בגיל- המצטבר לו, בהתבגרות- הקורית משנה לשנה, ולעיתים זוהי נקודת מעבר משמחת או מעציבה מפאת ההסתכלות אחורה- מה הספקתי? מה נשתנה בשנה זו ביחס לקודמתה?

יתכן כי בכך טמון פתרון התעלומה: המנוע הארגוני שועט תמיד קדימה, במיוחד בעידן הנוכחי רב התהפוכות והשינויים והצורך התמידי להמציא את המהפך הבא או להסתגל לחדש.

מסתכלים אחורה- רק אם חייבים לעשות זאת מפאת ביקורת ולשם הפקת לקחים.

אולי הגיע הזמן לפצוח בחגיגות יום הולדת לארגון כרגע של נחת, וכרגע של שותפות בין כל חלקי הארגון,

והחגיגה הראשונה תהיה מסביב לשאלה: מדוע תאריך X הינו יום הולדתו של הארגון?

19 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page